خبر

توقف ۱۶ کشتی حامل کالاهای اساسی در خور موسی/ ۲۰۰ میلیون یورو؛ ارزی که تخصیص داده نشد

تحریم‌ها باز هم نماینده انحصاری واردات نهاده‌های دامی کشور را به چالش کشید و از ۲۲ تیر (دو روز قبل) گروه‌ شرکت‌های مدلل، اعلام قیمت فروش نهاده‌ها را متوقف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، براساس اخباری که از بندر امام (ره) رسیده، 16 کشتی حامل نهاده‌های دامی در «خور موسی» متوقف شده که علاوه بر هزینه‌های ترخیص که از جانب بانک مرکزی، تخصیص نیافته، روزانه 20 هزار دلار برای هر کشتی، هزینه دموراژ (حق توقف و نرخ سپرده کشتی) می‌تراشد. براساس آنچه مشاور گروه شرکت‌های مدلل گفته، رقم ارز تخصیص‌نیافته به این گروه، چیزی بین 150 تا 200 میلیون یورو است. براساس برخی ادعاها، حتی این گروه، از بانک مرکزی طلبکار است و در چند ماه اخیر، برای ترخیص نهاده‌ها، بخشی از هزینه‌ها را از حساب شخصی گروه شرکت‌های مدلل پرداخت کرده است. تلاش برای ارتباط با مدیران بانک مرکزی بی‌جواب ماند و اکنون مشخص نیست این عدم تخصیص ارز به مهم‌ترین واردکننده نهاده‌های دامی که می‌تواند بازار را متأثر کند، چه آثاری روی قیمت مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و... می‌گذارد.

یک منبع آگاه از بندر امام خمینی (ره) می‌گوید: نزدیک به 30 فروند کشتی بار خریداری شده که از این تعداد، 16 کشتی در لنگرگاه خور موسی لنگر انداخته‌اند و باقی هم در راه هستند.

فروشنده‌های خارجی تا خور موسی، کشتی را حمل می‌کنند. در اینجا بانک مرکزی باید ارز را تخصیص دهد تا به حساب فروشنده واریز شود تا اجازه تخلیه کالا را بدهد و کشتی‌ها بتوانند در اسکله پهلو بگیرند.

او با بیان اینکه وقتی کالایی به دستتان نمی‌رسد، امکان فروش آن نیز وجود ندارد، می‌گوید: ازآنجا‌که اطمینانی از جهت تخصیص ارز وجود ندارد و مدام بر هزینه دموراژ کشتی‌ها افزوده می‌شود، امکان ریسک وجود ندارد و نمی‌توان برای گروه تعهد ایجاد کرد.این منبع آگاه با بیان اینکه در دوره قبل برای کمک به کشور و موضوع قیمت تمام‌شده، به حرف آقای مهرفرد (معاون وزیر جهاد کشاورزی)، پیش‌فروش کالاها انجام شد، می‌گوید: در دوره قبل از سوی خریداران و مردم مبنی بر اینکه گروه شرکت‎های مدلل، پول گرفته و کالا عرضه نمی‌کند، مورد هجمه قرار گرفتیم، اما اکنون کالایی نداریم که بتوانیم آن را بفروشیم. فروشنده تا پول خود را نگیرد، اجازه ترخیص نمی‌دهد.

  گروه شرکت‌های مدلل از بانک مرکزی طلبکار است

این منبع آگاه با بیان اینکه گروه شرکت‌های مدلل از بانک مرکزی طلبکار است، می‌افزاید: تاکنون مازاد بر تعهدات خود، کالا وارد کشور کرده‌ایم و بانک مرکزی به گروه شرکت‌های مدلل بدهی دارد. این البته مربوط به دوره قبل است که کشتی‌ها با اعتبار مدلل تخلیه شد، اما درحال‌حاضر هیچ‌یک‌ از کشتی‌ها تخلیه نشده‌اند.

  دموراژ هر کشتی روزانه 20 هزار دلار است

او با بیان اینکه دموراژ هر کشتی روزانه 20 هزار دلار است، ادامه می‌دهد: عدم عرضه نهاده‌ها به بازار، به علت تخصیص ارزی است که باید از سوی بانک مرکزی به گروه شرکت‌های مدلل تخصیص پیدا کند.

  3/5 میلیون دلار، هزینه تحمیلی دموراژ

این موضوع را با احمد ترک‌نژاد، مشاور گروه شرکت‌های مدلل، در میان گذاشتیم تا علت اعلام‌نشدن قیمت از سوی این گروه را به‌طور مستقیم بدانیم. ترک‌نژاد می‌گوید: درحال‌حاضر حدود 15 کشتی کالا در دو ماه گذشته، وارد بندر امام خمینی (ره) شده است و بانک مرکزی می‌توانست با تخصیص ارز از همان زمان، شرایط را برای ترخیص کالاها فراهم کند.ترک‌نژاد در ادامه می‌افزاید: این گروه به‌دلیل اعتبار بین‌المللی‌ای که دارد، فروشندگان کالا را به بنادر ایران می‌فرستد؛ اما در اینجا باید ارز تخصیص یابد تا بتوان بار را ترخیص کرد. البته گاهی اجازه تخلیه نیز صادر می‌شود، اما اجازه ترخیص داده نمی‌شود.

مشاور گروه شرکت‌های مدلل می‌گوید: به‌دلیل تأخیر در تخصیص ارز به گروه شرکت‌های مدلل، 3.5 میلیون دلار، هزینه دموراژ برای این گروه ایجاد شده است.

او در ادامه می‌افزاید: قطعا بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را برای حل این موضوع به کار می‌برند. همه بخش‌های مرتبط از این موضوع مطلع هستند. دیگر نمی‌توانیم کالایی بفروشیم که وجود فیزیکی نداشته باشد. کالای خریداری‌شده، در بندر ایران است و منتظر تخصیص ارز برای پرداخت به فروشندگان به‎منظور ترخیص کالاست. در صورت تخصیص ارز، قطعا کالا ترخیص می‌شود و آن را توزیع خواهیم کرد.ترک‌نژاد ادامه می‌‌دهد: مرغدارهایی که کالا را می‌خرند، تا چه اندازه می‌توانند منتظر باشند؟ آنها هم حق دارند که پیگیر باشند. از این طرف، کالا به بندر رسیده و پول هم وجود دارد که در مقابل آن باید ارز از سوی بانک مرکزی تخصیص داده شود تا بتوانیم کالا را ترخیص کنیم و بازار متعادل باقی بماند.

  قیمت اعلام نمی‌کنیم

به گفته او: ما نگفته‌ایم نمی‌فروشیم، اما اعلام قیمت نمی‌کنیم. وقتی ما اعلام قیمت نمی‌کنیم، بازار دچار التهاب می‌شود.

از او درباره میزان ارز تخصیصی می‌پرسم که چقدر باید باشد که این 15 کشتی ترخیص شوند و او پاسخ می‌دهد: ارز مورد نیاز برای ترخیص این 15 کشتی، چیزی در حدود 150 تا 200 میلیون یورو است.او البته تأکید می‌کند: فکر نمی‌کنم ارز باشد و تخصیص ندهند یا فقط به ما ارز تخصیص داده نشود، قطعا مشکلاتی وجود دارد که این امکان را فراهم نمی‌کند.

ترک‌نژاد با بیان اینکه ایران در کشورهای دیگر، منابع در اختیار دارد، تصریح می‌کند: بانک مرکزی می‌کوشد منابع را وارد کشور کند، اما هرکدام از منابع با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند.

او با بیان اینکه گروه شرکت‌های مدلل نیز از ارتباط‌های خود استفاده کرده و وارد رایزنی شده است، ادامه می‌دهد: ما نیز تلاش می‌کنیم این مسیرها را باز کنیم. در دی‌ماه گذشته نیز مشکلی مشابه ایجاد شده بود که تلاش کردیم و مسیر هالک‌بانک ترکیه را گشودیم و خیلی از مشکلات برطرف شد. امیدواریم مشکل کنونی نیز به‌زودی حل شود.

منبع:
دوشنبه 24 تیر 1398 ساعت 14:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین