خبر

سیگنال‌های اقتصادی در استان‌های کشور

رکوردداران سه شاخص مهم اقتصادی نرخ تورم مصرف کننده، تورم مسکن و بیکاری در استان‌های کشور معرفی شدند. بررسی‌ها از شاخص‌های مختلف اقتصادی فصل زمستان سال گذشته در استان‌های کشور نشان‌دهنده واگرایی این شاخص‌ها در سطح استان‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به معنای دیگر درمیان استان‌هایی که بالاترین یا کمترین نرخ را در شاخص‌های سه گانه مورد بررسی دارند، شباهت چندانی وجود ندارد. خبرنگار «ایران» در این گزارش با بررسی مقایسه‌ای سه گزارش مستقل مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شده شاخص‌های کلیدی اقتصادی در استان‌های کشور را مورد بررسی قرارداده است، به‌طوری که روندهای اقتصادی در هر یک از استان‌های کشور در عین مشابهت، تفاوت‌های بسیار زیادی دارد.

رکوردداران نرخ تورم زمستانی

براساس آمارهای ماهانه مرکز آمار ایران از نرخ تورم مصرف کننده درفصل زمستان، تورم متوسط کل کشور به 23.6 درصد می‌رسد که این نرخ از 16.9 تا 35.5 درصد در میان استان‌های مختلف متفاوت است که 18.6 درصد اختلاف دارد. در زمستان سال گذشته بالاترین نرخ تورم با 35.5 درصد به استان ایلام تعلق دارد و پس از آن خراسان شمالی قرار دارد که نرخ تورم آن 33.8 درصد محاسبه شده است. دراین فصل رتبه سوم تورم با 33.6 درصد در اختیار خراسان جنوبی است و استان کهگیلویه و بویراحمد با 32.7 درصد جایگاه چهارم را دارد. همچنین استان تهران دراین فصل با 31.9 درصد جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

تورم زمستانی

درمیان استان‌هایی که کمترین نرخ تورم زمستانی را داشته‌اند در ابتدا استان البرز دیده می‌شود که نرخ تورم آن 16.9 درصد بوده است. پس از آن استان کرمان با 18.9 درصد رتبه دوم و اصفهان با 20.7 درصد رتبه سوم را در اختیار دارند. همچنین استان گیلان با 21.1 درصد و مازندران با 21.6 درصد رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند.

تورم مسکن

در حالی که در نرخ تورم مصرف کننده استان تهران پنجمین استان با تورم بالا معرفی شده است که در نرخ رشد قیمت مسکن زمستان این استان با 21.7 درصد بالاترین رشد را داشته است. از سوی دیگر البرز که کمترین نرخ تورم را داشته پس از تهران با 19.2 درصد رتبه دوم نرخ تورم مسکن را در اختیار دارد.

همچنین استان بوشهر که نام آن درمیان رکوردداران سایر شاخص‌ها دیده نمی‌شود با 18.3 درصد رتبه سوم بالاترین رشد نرخ مسکن زمستان را داشته است.در فصل زمستان استان فارس با 18 درصد رتبه چهارم و استان‌های خوزستان و خراسان رضوی به صورت مشترک با 17 درصد رتبه پنج را داشته‌اند.

کمترین رشد نرخ مسکن

در آخرین فصل سال گذشته کمترین تورم بخش مسکن با 11.2 درصد به کهگیلویه و بویراحمد تعلق دارد. این درحالی است که این استان با تورم 32.7 درصدی مصرف کننده رتبه چهارم را میان استان‌های با تورم بالا در اختیار داشته است. همچنین لرستان با 11.6 درصد رتبه دوم و سیستان و بلوچستان با 12 درصد رتبه سوم کمترین تورم مسکن را به نام خود ثبت کرده‌اند. درجدول کمترین نرخ تورم مسکن جایگاه چهارم به استان چهارمحال و بختیاری مربوط است که این استان رتبه چهارم بالاترین نرخ بیکاری را نیز داشته است. خراسان شمالی نیز با 13.2 درصد جایگاه پنجم کمترین تورم مسکن را داشته است.

رکوردداران بیکاری

بررسی سومین شاخص اقتصادی مهم یعنی نرخ بیکاری در زمستان 97 نشان می‌دهد که بالاترین نرخ با 20.9 درصد مربوط به کرمانشاه بوده است. پس از آن کردستان با 19.6 درصد رتبه دوم بیکاری را داشته و خوزستان با 16.9 درصد جایگاه سوم را داشته است. همچنین چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی به ترتیب با 15.6 و 15.5 درصد رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند.

کمترین نرخ بیکاری زمستان

در زمستان سال گذشته در مجموع هفت استان نرخ بیکاری تک رقمی داشته‌اند که استان مازندران با 6.3 درصد کمترین نرخ را تجربه کرده است. پس از این استان، سمنان با 8 درصد رتبه دوم کمترین نرخ بیکاری را داشته است. همچنین استان‌های مرکزی، فارس و خراسان جنوبی به ترتیب با 8.2، 8.3 و 8.4 درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

واگرایی شاخص‌ها

درحالی که استان کهگیلویه و بویراحمد در زمستان سال گذشته با 11.2 درصد کمترین رشد قیمت مسکن را داشته است، اما نرخ تورم آن با 32.7 درصد جزو بالاترین نرخ‌های این فصل بوده است. نرخ بیکاری این استان هم 12.5 درصد اعلام شده که نرخ متوسطی محسوب می‌شود. استان لرستان نیز که رتبه دوم کمترین نرخ رشد قیمت مسکن را داشته است در نرخ تورم مصرف کننده با 28.1 درصد تورم بالایی داشته است و نرخ بیکاری آن هم با 12.5 درصد در میانه قرار دارد.همچنین سیستان و بلوچستان که با تورم 12 درصد مسکن رتبه سوم کمترین‌ها را کسب کرده است در نرخ تورم مصرف کننده با 23.5 درصد با متوسط کشوری برابری می‌کند ولی در نرخ بیکاری با 14.5 درصد جزو استان‌های متوسط رو به بالاست. چهارمحال و بختیاری نیز همانگونه که اشاره شد همزمان رتبه چهارم کمترین تورم مسکن، رتبه چهارم بالاترین تورم مصرف کننده و رتبه چهارم بالاترین نرخ بیکاری را داشته است. از سوی دیگر استان خراسان شمالی که رتبه پنجم کمترین نرخ تورم مسکن را داشته است، رتبه دوم بالاترین نرخ تورم مصرف کننده را به نام خود ثبت کرده است. نرخ بیکاری این استان نیز 12.6 درصد بوده است.

منبع:
پنجشنبه 6 تیر 1398 ساعت 07:30
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین