خبر

خروج ۲۲ میلیارد دلار ارز از کشور معنا ندارد

وزیر سابق اقتصاد گفت: حرف کلی که درباره خروج ارز توسط صرافی‌ها از کشور مطرح شد معنی ندارد اما اینکه بخشی از مبادلات ارزی کشور پس از تحریم از سیستم کارگزاری بانکی به سیستم صرافی‌ها منتقل شد واقعیت است چنانکه در همین دولت هم به همین‌گونه عمل می‌شود. شمس‌الدین حسینی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه در زمان تلاطم ارزی 22 میلیارد دلار ارز از طریق صرافی‌ها از کشور خارج شده و این یک تخلف بوده است، گفت: تخلف علی‌القاعده باید به مرجع رسیدگی به تخلف ارائه شود، اتاق بازرگانی که دادگاه نیست و اعضای اتاق هم قاضی نیستند.وی با بیان اینکه من هم از نحوه بیان آقای جهانگیری متوجه نشدم چه پیامی قرار بود مخابره شود، ادامه داد: البته وزارت اقتصاد و وزیر اقتصاد در هیچ دوره‌ای به هیچ‌وجهی دخل و تصرفی در خرید و فروش ارز ندارند و ما خودمان هم که می‌خواستیم به سفر خارجی برویم و 500 یا هزار دلار ارز نیاز داشتیم، باید ریال می‌دادیم و از بانک مرکزی یا بانک‌های تجاری ارز می‌خریدیم.

وزیر سابق اقتصاد تصریح کرد: اما سوال اساسی این است که اصلا خروج ارز یعنی چه؟ آیا ارز در داخل کشور بوده و به خارج منتقل شده است یا خیر؟
وی در توضیح این مساله اظهار کرد: قبل از تحریم، بانک‌ها با استفاده از روابط کارگزاری مبادلات ارز را انجام می‌دادند. بعد از تحریم، روابط کارگزاری بانک‌ها قطع یا کم‌شد، لذا صرافی‌ها که اغلب صرافی‌های بانک‌ها بودند، این مبادلات را انجام می‌دادند، کما اینکه الان هم به همین شکل عمل می‌شود.
حسینی با بیان اینکه یکی از عملکردهای تحریم مسدود شدن سوئیفت و بسته شدن روابط کارگزاری بود، افزود: در این شرایط اگر تاجری در نقطه‌ای از دنیا ارز نیاز داشت اینجا ریال می‌داد و صرافی‌ها مبادلات ارزی او را در خارج از کشور انجام می‌دادند. وزیر سابق اقتصاد تصریح کرد: حرف کلی که مطرح شد، مبنی بر اینکه ارز توسط صرافی‌ها از کشور خارج شده‌است، معنی ندارد اما این که بخشی از مبادلات ارزی کشور پس از تحریم از سیستم کارگزاری بانکی به سیستم صرافی‌ها منتقل شد واقعیت است، چنانکه به میزانی که تحریم سخت‌تر شد، این اتفاق هم بیشتر افتاد و در عین حال از سوئیفت هم کمتر می‌شد استفاده کرد. وی ادامه داد: به‌طور کلی هر مطلبی جزئیاتی دارد که مسوول آن می‌تواند توضیح بدهد و خوشبختانه بخش عمده‌ای از مسوولان قبلی این حوزه همچنان بر سر کار هستند و می‌توانند توضیح دهند. حسینی در پاسخ به پرسشی در این زمینه که مسوولان فعلی بانک مرکزی هم اعلام می‌کنند مبادلات ارزی از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود، گفت: من نمی‌گویم کل مبادلات از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود اما یکی از دغدغه‌‌های اصلی ما همیشه این بود که بانک مرکزی حتی‌المقدور با بانک‌ها کار کند و بانک‌ها از طریق صرافی‌ها کار کنند، این مساله در بسته سیاستی مصوب هم مورد تاکید بوده است. وی در پایان گفت: به هر صورت تا جایی که من می‌دانم در شیوه‌های نقل‌وانتقال ارز تغییر خاصی اتفاق نیفتاده و گشایش خاصی هم اتفاق نیفتاده است تا جایی که باید عرض کنم هزینه نقل‌وانتقال ارز نسبت به قبل از تغییر دولت بالاتر رف

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت 10:09
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین