خبر

بازارگشایی ایران در اوراسیا

«پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی بی‌نظیر برای صادرات بیش از ۵۰۰ کالای ایرانی به این منطقه است و در نتیجه رونق تولید، اشتغالزایی و افزایش صادرات غیرنفتی کشور را به‌دنبال خواهد داشت.» این موضوع را داود میرزاخانی، دبیرکمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه می‌گوید و به تشریح جزئیات کاهش تعرفه تجاری بیش از ۸۰۰ کالا میان ایران و اوراسیا می‌پردازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، میرزاخانی  توضیح می‌دهد: «در 2 سال گذشته، بحث انعقاد قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا که مشتمل بر کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است، مطرح شد و مذاکرات جدی صورت گرفت. اخیراً نیز در مجلس شورای اسلامی این مورد تصویب شد و اکنون منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.»

کاهش تعرفه تجاری 500 کالای ایران و 300 کالای اوراسیا

از میان 800 کالایی که قرار است با کاهش شدید تعرفه‌های گمرکی میان ایران و اوراسیا همراه باشد، 500 کالا ایرانی و 300 کالا برای 5 کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است. دبیرکمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با بیان این مطلب، اظهار می‌کند: «کاهش تعرفه‌ها برای بیش از 500 کالای ایرانی رقم خواهد خورد که یک مزیت نسبت به رقبا در منطقه برای بخش خصوصی ایران محسوب شود. به عبارت دیگر قدرت رقابت‌پذیری کالاهای ایران بیشتر از رقبا می‌شود.»

ترکیه و کشورهای اروپایی از جمله رقبای ایران در این بازار هستند.

جزئیات 800 کالا

میرزاخانی درباره اهم کالاهای ایرانی که با کاهش شدید تعرفه و حتی صفر شدن همراه خواهد بود، می‌گوید: «محصولات صنعتی، کشاورزی، آبزیان و محصولات لبنی، ساختمانی و پتروشیمی از جمله این کالاها هستند که بخش خصوصی می‌تواند آن را به اوراسیا صادر کند.»

وی ادامه می‌دهد: «300 کالای وارداتی نیز شامل کالاهای دارای مزیت نسبی هستند؛ مانند ماشین‌آلات، کالاهای سرمایه‌ای و محصولات نهایی پتروشیمی. البته تولیدات چوب و برخی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور نیز در این دامنه تعریف می‌شوند.»

ایران می‌تواند از رقبا جلو بزند؛ اگر...

کارشناسان می‌گویند که تحقق صادرات پایدار به روسیه مستلزم شناخت دقیق بازار این کشور و آموزش این موضوع به فعالان اقتصادی و صادر‌کنندگان است. اما ظاهراً بخش خصوصی ایران هنوز به این باور و توانایی نرسیده و باید با سرعت بیشتری در این زمینه کار کند.

دبیرکمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در ادامه با تأکید بر اینکه با‌وجود پتانسیل‌های زیاد صادراتی در بازار اوراسیا، به‌دلیل ناآشنایی فعالان اقتصادی ایران با این بازار حجم صادرات ایران ناچیز است، توضیح می‌دهد: حجم واردات روسیه به تنهایی سالی بیش از 250 میلیارد دلار است. اما سهم ایران ازاین بازار تنها حدود300 میلیون دلار صادرات است که باید تقویت شود.

وی اشاره می‌کند که روسیه در سال گذشته بیش از 40 میلیارد دلار مواد غذایی وارد کرده که ایران می‌تواند از این ظرفیت بخوبی استفاده کند.

میرزاخانی می‌گوید: «فرصت خیلی خوبی در حال فراهم شدن است که باید برای استفاده از آن زیرساخت‌ها را فراهم کرد. افزایش تولید صادرات محور، ایجاد رفتارحرفه‌ای مناسب، ارتقا از شیوه‌های بازاریابی سنتی، ایجاد شبکه‌های تجمیع و توزیع قدرتمند و مواردی از این دست می‌تواند ما را در این روابط تجاری موفق و پیروز کند.»

در سال‌های گذشته اقدامات مطلوبی برای شناسایی ظرفیت‌های تجاری این کشور و تبادل هیأت‌های تجاری انجام شده و از دو روز پیش تاکنون نیز هیأت‌های تجاری با جدیت به مذاکره پرداخته‌اند. بخش خصوصی و دولتی 6 کشور در حال بررسی دقیق راهکارها در پانزدهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه هستند که فرصت مناسبی برای شناسایی و ادامه همکاری با شرکای تجاری روس خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که فعالان اقتصادی با اندکی تقویت ساختاری می‌توانند از ظرفیت‌های ایجاد شده برای صادرات به این کشور استفاده کنند. همگرایی ایران و اوراسیا در شرایطی که ایران و روسیه به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی جهان هر کدام به نحوی درگیر تحریم هستند، می‌تواند تحریم‌ها را کم اثر و برای ایران جدایی اقتصاد از نفت را به همراه داشته باشد. پانزدهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه امروز در اصفهان به کار خود پایان می‌دهد. نتایج این کمیسیون برای ایران بسیار قابل تأمل است.

منبع:
سه شنبه 28 خرداد 1398 ساعت 07:31
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین