خبر

گروه کشاورزی و صنعت رشد منفی؛ رشد 2 دهم درصدی گروه خدمات

در سال 1397 رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي 1.5- ، گروه صنعت 9.6 - و گروه خدمات 0.02 درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است.

گروه کشاورزی و صنعت رشد منفی؛ رشد 2 دهم درصدی گروه خدمات
پول‌نیوز - مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود که روز یکشنبه منتشر شد، رشد اقتصادی کشور در سال قبل را منفی اعلام کرده است.

به گزارش پول‌نیوز، محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال 1390 در سال 1397 به رقم ٧١٣٠٢٢٥ ميليارد ريال با نفت و ٥٧٣٤٧٠٢ ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حاليكه رقم مذكور در سال قبل با نفت ٧٤٩٦٠٦٤ ميليارد ريال و بدون نفت ٥٨٧٤٧١٩ ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ٤,٩- درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و ٢,٤- درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در سال 1397 دارد.

نتايج مذكور حاكي از آن است كه در سال 1397 رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي 1.5- ، گروه صنعت 9.6 - و گروه خدمات 0.02 درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است.

محاسبات فصلي در مركز آمار ايران در قالب 18 بخش اصلي متشكل از 42 رشته فعاليت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev٤ انجام مي‌شود كه بر اين اساس گروه كشاورزي شامل زيربخش‌هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگل‌داري و ماهيگيري، گروه صنعت شامل زير بخش‌هاي استخراج نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تأمين آب، برق و گاز طبيعي و ساختمان مي‌باشد

گروه خدمات شامل زير بخش‌هاي عمده و خرده فروشي، فعاليت­هاي خدماتي مربوط به تأمين جا و غذا، حمل و نقل، انبارداري، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­های مالی و بیمه، مستغلات، كرايه و خدمات كسب وكار و دامپزشکی، اداره امورعمومي و خدمات شهري، آموزش، فعالیت­هاي مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سايرخدمات عمومي، اجتماعي، شخصي و خانگي است.

همچنین شاخص قیمت مصرف‌کننده، در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 33 درصد بالا رفته است.

اردیبهشت ماه یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت: تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران‌ می‌تواند تا 50 درصد نرخ تورم را افزایش دهد.

این صندوق همچنین پیش‌بینی‌ کرده بود که اقتصاد ایران در سال 2019 حدود 6 درصد کوچکتر خواهد شد.

براین اساس اگر پیش بینی های صندوق بین المللی پول درست باشد این نرخ در 40 سال گذشته بی سابقه خواهد بود.


منبع:
دوشنبه 27 خرداد 1398 ساعت 12:54
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین