خبر

سقوط یورو در روز همدستی دلار و اونس

نخستین روز هفته روز سقوط قیمت‌های یورو و سکه و افت دوباره قیمت دلار بود. سقوط روز جمعه یورو و اونس در بازارهای جهانی، قیمت سکه و یورو بازار داخلی در روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد و ارزش شاخص بازار ارز نیز تحت تاثیر اخبار هسته‌ای قرار گرفت. در اولین روز هفته، قیمت سکه با 18 هزار تومان افت به 962 هزار تومان و نرخ فروش یورو با 80 تومان افت به 3750 تومان رسید. عامل اصلی این ریزش، سقوط 5/ 2 و 7/ 2 درصدی اونس و یورو در روز جمعه بود. در کنار سکه و یورو، روز شنبه بهای دلار نیز راه کاهشی را در پیش گرفت. روز شنبه بهای دلار 10 تومان کاهش یافت و به نرخ 3410 تومان رسید.

زمستان تلخ یورو
روز شنبه نرخ یورو در بازار آزاد 80 تومان کاهش را تجربه کرد تا بهای این ارز به نرخ 3750 تومان برسد. محاسبات داده‌های قیمتی نشانگر آن است که با این افت بهای یورو از ابتدای زمستان 15 درصد نزول کرده است. قیمت یورو در پایان 30 آذرماه 4310 تومان بود. در این بازه زمانی نرخ رسمی یورو نیز 5/ 8 درصد پایین آمده است. روز شنبه نرخ رسمی یورو در ادامه این روند 58 تومان کاهش یافت و به 3 هزار و 23 تومان رسید. عامل اصلی افت یورو در دو بازار داخلی، تضعیف ارزش برابری یورو در بازارهای جهانی بوده است. ارز اروپایی از آغاز زمستان در بازارهای جهانی حدود 13 درصد از ارزش خود را از دست داد. به نظر می‌رسد سقوط یورو در بازارهای جهانی، از سویی به شروع برنامه جدید تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا و از سوی دیگر به صعود ارزش دلار مربوط باشد. ارز واحد اروپایی تنها از چهارشنبه گذشته حدود 7/ 2 درصد در برابر دلار تضعیف شده، عاملی که به سرعت قیمت یورو در بازار داخلی روز پنج‌شنبه و شنبه را با 115 تومان کاهش رو به رو کرد. در دو روز انتهایی هفته گذشته، ارزش پوند در بازارهای جهانی در برابر دلار 2 درصد تضعیف شد تا اثرات این سقوط نیز در بازار داخلی روز شنبه با ریزش این ارز اروپایی نمایان شود. در اولین روز هفته قیمت پوند 60 تومان کاهش یافت و بهای این ارز به 5190 تومان رسید. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی پوند 55 تومان پایین آمد تا نرخ رسمی این ارز به 4 هزار و 193 تومان برسد.

پایین‌ترین قیمت سکه در زمستان
در اولین روز هفته جاری بهای سکه همسو با ریزش اونس در بازارهای جهانی سقوط کرد. روز شنبه هر سکه بهار آزادی با 18 هزار تومان افت روبه‌رو شد تا بهای این کالای گرانبها به 962 هزار تومان برسد، رقمی که پایین‌ترین قیمت سکه از تاریخ 17 آذرماه است. این در حالی است که سکه در تمام زمستان با قیمت‌های بالای 970 هزار تومان معامله شده بود.
سقوط روز جمعه اونس، به بازار سکه روز شنبه سرایت کرد تا این کالای گرانبها بیشترین میزان افت خود در 28 روز اخیر را ثبت کند. روز جمعه بهای اونس به 1168 دلار رسید و طلای جهانی در یک روز بیش از 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. عاملی که باعث شد سکه در روز شنبه 8/ 1 درصد کاهش قیمت را تجربه کند. البته افت 3/ 0 درصدی دلار نیز این ریزش را تسهیل کرد.
همان‌طور که مشاهده می‌شود بهای سکه متناسب با ریزش اونس و کاهش دلار، افت نکرد. این امر موجب شد حباب مثبت این کالای گرانبها مثبت‌تر شود. روز شنبه ارزش ذاتی سکه به 948 هزار تومان رسید، عددی که 14 هزار تومان کمتر از قیمت بازار بود. بخشی از افت نامتناسب سکه ناشی از مقاومت فروشندگان بود. روز گذشته برخی از فروشندگان برای جلوگیری از ضرر بیشتر قیمت سکه خود را پایین‌تر نیاوردند. افزایش جزئی تقاضا برای خرید سکه نیز از عواملی بود که در این راه به یاری فروشندگان آمد. به گفته فعالان بازار سکه تقاضا در بازار روز شنبه تا حدی افزایش یافت.
سقوط روز جمعه اونس تنها قیمت سکه تمام را تحت تاثیر قرار نداد و بهای نیم سکه و ربع سکه را نیز با افت مواجه کرد. روز شنبه بهای نیم سکه با 11 هزار تومان افت به 498 هزار تومان و ربع سکه با 4 هزار تومان افت به 275 هزار تومان رسید. همچنین در اولین روز هفته هر گرم طلای 18 عیار با 2 هزار و 420 تومان کاهش تا رقم 97 هزار و 650 تومان پایین آمد؛ در نتیجه، روز شنبه هر گرم طلای 18 عیار 4/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داد.

بازی اخبار با دلار
روز شنبه شاخص بازار ارز پس از دو روز سکون در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز گذشته دلار معاملات خود را با قیمت 3420 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز پنج‌شنبه نداشت. پس از گذشت زمان کمی از شروع بازار دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و بهای این ارز تا ساعت یک بعدازظهر تا نرخ 3405 تومان پایین آمد، هر چند این پایان کار نبود و در ساعات انتهایی بازار دلار 5 تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و بهای این ارز به 3410 تومان رسید. به گفته فعالان خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای عامل اصلی افت قیمت روز شنبه بود. به اعتقاد آنها ایجاد خوش‌بینی به آینده مذاکرات موجب شد برخی معامله‌گران ارز خود را به فروش برسانند. این در حالی است که هفته پیش معاملات بازار ارز تا حدودی به‌دلیل در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای متوقف شده بود. حالا به نظر می‌رسد با پایان مذاکرات هسته‌ای معاملات بازار از ابتدای هفته جاری از سر گرفته شده و متناسب با نتایج این دور گفت‌وگوها، معامله‌گران غیررسمی در حال حاضر موقعیت فروش به خود گرفته‌اند. هرچند به گفته گروهی دیگر از فعالان کاهش روز گذشته بیشتر هیجانی است و بازار در روزهای آینده به حالت عادی خود باز خواهد گشت.
نکته جالب دیگر بازار روز شنبه، افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی بود. به این ترتیب در حالی‌که در هفته دوم اسفندماه حجم خرید و فروش بازار محدود بود، در هفته سوم حجم معاملات بازار تا حدی افزایش یافت. هر چند در این بین حجم عرضه معامله‌گران غیررسمی بیشتر از تقاضا بوده و افت روز شنبه را رقم زده است. به گفته شماری از فعالان بازار ارز، درصورت معکوس شدن موقعیت معامله‌گران غیررسمی در روزهای آینده، شاخص بازار ارز تغییرات قیمتی دیگری را تجربه خواهد کرد؛ امید این دسته به ادامه افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی است. روز شنبه در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی دلار 36 ریال افزایش یافت تا نرخ دلار مبادله‌ای به 2 هزار و 788 تومان برسد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 17 اسفند 1393 ساعت 10:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین