خبر

پنتاگون: همکاری با ترکیه ادامه خواهد داشت

دو منبع آگاه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز (شنبه) اعلام کردند: روابط آمریکا با ترکیه ادامه خواهد داشت، حتی اگر آنکارا نسبت به خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ پافشاری کند و از برنامه خرید جنگنده‌های اف ۳۵ خارج شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه شبکه ماهواره‌ای "الحره" آمریکا، مایکل اندروز، سخنگوی پنتاگون در امور ناتو و اروپا گفت: روابط استراتژیک با ترکیه را می‌ستاییم و همکاری ما با آنکارا از طریق برگزاری رزمایش‌های مشترک با نیروهای ترکیه مانند رزمایش‌های "عقاب آناتولی" دارای اهداف متعدد است و هماهنگی با این کشور تنها به برنامه جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا محدود نمی‌شود.

وی پیرامون این مساله که در صورت انصراف ترکیه از خرید سامانه اس ۴۰۰ آیا ممکن است تصمیم درباره تعلیق مشارکت این کشور در برنامه اف ۳۵ تغییر بکند یا خیر؟ گفت: اگر آنکارا قرارداد اس ۴۰۰ را به زودی لغو کند، همه تصمیمات قابل تغییر هستند.

اندروز افزود: در این صورت واشنگتن بار دیگر از مشارکت ترکیه در برنامه اس ۳۵ استقبال خواهد کرد و مذاکرات با ترک‌ها در این باره همچنان وجود دارد.

شبکه مذکور آمریکا به نقل از اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون در امور سیاست‌های بین‌المللی اعلام کرد: مسکو تلاش دارد از دودستگی ناشی از قرارداد اس ۴۰۰ بهره‌برداری کرده و روابط میان واشنگتن و آنکارا را تضعیف کند. بزرگترین هدیه‌ای که ممکن است روسیه به آن دست یابد، ایجاد دودستگی در ناتو است و این خواسته هرگز برآورده نخواهد شد. روابط ما با ترکیه ادامه خواهد داشت و ما نزدیک هفت سال است که همپیمان هستیم.

پاهون تاکید کرد: مذاکرات میان واشنگتن و آنکارا هنوز قطع نشده است و طبیعتاً ما تمایل داریم ترکیه قراردادش با روسیه را لغو و سامانه پاتریوت مورد استفاده در ناتو را خریداری کند. ما همچنان پیرامون این مساله با آنکارا رایزنی می‌کنیم.

پس از اینکه آنکارا در خرید سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت از آمریکا ناکام ماند، در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت سامانه موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کند و در این میان واشنگتن مدعی است این سامانه روسیه برای سامانه‌های ناتو خطرناک خواهد بود، مساله‌ای که آنکارا آن را رد می‌کند.

انتهای پیام

منبع:
شنبه 25 خرداد 1398 ساعت 16:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین