خبر

قبایل شرق یمن در «المَهره»، عربستان سعودی را تهدید کردند

سران عشایر در استان «المهره» در شرق یمن، عربستان سعودی را تهدید کردند که در صورت خارج نشدن از این استان، سلاح به دست خواهند گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حضور سعودی در استان «المَهَره» در شرق یمن بتدریج به بسط قدرت نظامی و سلطه ریاض بر این استان منجر می‌شود و همین امر، واکنش قبائل محلی را برانگیخته است.

به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، عربستان سعودی همچنین اقدام به ساخت پایگاههای نظامی جدید در شهرستان «حوف» و منطقه «صیرف» در مجاورت مرز ینت با عُمان کرده است که این اقدام سبب خشم و عصبانیت بزرگان محلی شده و آن‌ها روز جمعه (دیروز) در تجمعی خواستار خروج سعودی‌ها از این مناطق شدند.

شیوخ و رهبران محلی گسترش حضور نظامی ریاض در استان المهره را «تحریک‌آمیز» می‌دانند و برخی از آن‌ها گفته‌اند که در صورت عدم خروج نیروهای سعودی مجبور خواهند شد هر اقدامی انجام دهند.

«شیخ علی سالم الحریزی» از رهبران محلی منطقه «حوف» به الجزیره گفت که آنها جز به خروج نیروهای سعودی رضایت نمی‌دهند و تأکید کرد: «اگر این نیروها، خودروهای زرهی و شبه نظامیان خود را از گذرگاه "صیرفت" و شهرستان "حوف" و دیگر مناطق بیرون نبرند، ما در استفاده از تمامی راه‌ها برای اخراج آن‌ها تردید نمی‌کنیم و نیروهای اشغالگر سعودی هزینه بالایی پرداخت خواهند کرد.


نیروهای سعودی در منطقه «سیحون» در استان المهره

 

او که پیش از این مشاور استاندار المهره نیز بود، گفت که «با هدف رساندن پیام خود به جهان و افشای امیال پنهانی حکومت سعودی و بر ملا کردن دروغ آن‌ها مبنی بر اینکه برای آبادانی به المهره آمده‌اند»، تحصن خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی سعودی‌ها افراد مسلح خود را بر بالای ساختمان‌های اطراف محل تحصن مستقر کرده‌اند و تلاش دارند آن را به خشونت بکشانند.

«شیخ علی سالم الحریزی» با بیان اینکه روش‌های غیرصادقانه سعودی‌ها تأثیری بر روی آن‌ها ندارد، گفت که یا با «زبان» یا با «خنجر» در مقابل حکومت سعودی خواهند ایستاد و برای مردم کاملا معلوم شده است که آن‌ها به دنبال چه هستند و بزودی از استان المهره اخراج خواهند شد.

«حمزه خودم» رئیس کمیته سازماندهی تحصن نیز گفت که اگر سعودی‌ها بخواهند خواسته مردم المهره مبنی بر خروجشان را نشنیده بگیرند، بدون شک اوضاع بحرانی خواهد شد و آن‌ها آماده استفاده از هر ابزاری حتی اقدام مسلحانه علیه سعودی‌ها هست.

«سالم بلحاف» از دیگر رهبران این تحصن سکوت دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» و مسئولان استانی در قبال اقدامات سعودی‌ها را «تحقیرآمیز» دانست و گفت که تمامی تلاش خود را خواهند کرد تا اعتراضات به مقابله مسلحانه کشیده نشود اما در صورت عدم پاسخگویی مناسب حکومت سعودی به خواسته‌های تحصن‌کنندگان آن‌ها مجبور خواهند شد دست به سلاح ببرند.


در روزهای گذشته نیروهای سعودی چهار خودروی زرهی و بیش از ۱۵ گشت‌زنی وارد شهرستان «حوف» کرده‌اند و این نیروها تا گذرگاه «صیرفت» منتهی به مرز عمان مستقر شده‌اند.

آن ها همچنین اقدام به ایجاد مراکز ایست و بازرسی در منطقه کرده‌اند و مأموریت دیگر آن‌ها مقابله با هرگونه مخالفت و اعتراضات محلی است. پیش از این خبرهای زیادی از طرح ساخت خط لوله نفت از خاک عربستان به سمت دریای عرب از طریق استان المهره گزاش شده است.

پیش از این اعتراض «عبدالله بن کده» استاندار المهره به حضور نظامی و اقتصادی ریاض در این استان، موجب برکناری وی شده بود. او سپس به ریاض فراخوانده شد و به مدت سه ماه اجازه خروج از عربستان را نداشت.

 «احمد المیسری» وزیر کشور و معاون نخست‌وزیری دولت «منصور هادی» (مستقر در عدن) نیز در سخنانی گفته است: «ما از ائتلاف خواسته بودیم به سمت شمال برای مبارزه با حوثی‌ها بروند نه به سمت شرق».

اکنون شرایط در استان المهره بسیار متشنج است، به طوری که در سیزدهم خرداد گذشته پس از آنکه قبایل یک منطقه از استان «المهره» مانع از ورود کاروان نظامی وابسته به عربستان سعودی به منطقه شدند، بالگردهای آپاچی این منطقه را گلوله‌باران کردند.

انتهای پیام/ص

منبع:
شنبه 25 خرداد 1398 ساعت 16:13
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین