خبر

طرح جدید آمریکایی-سعودی برای شرق سوریه

دیپلمات‌های آمریکایی - سعودی پنجشنبه گذشته در دیرالزور جلسه‌ای با عشایر برگزار کردند که طبق گفته منابع محلی، هدف واشنگتن و ریاض پرداخت مبالغ مالی به برخی از سران عشایر در مقابل اجرای برخی مأموریت‌ها بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری معارض  جمعه (روز گذشته) اعلام کردند که «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین پنجشنبه هفته گذشته وارد دیرالزور در شرق سوریه شدند.

این منابع تأکید کردند که مسئولان سعودی و آمریکایی سپس به پایگاه آمریکا در میدان نفتی «العمر» واقع در شرق دیرالزور منتقل شدند و در آن پایگاه، با «مسئولان محلی و افراد سرشناس محلی نشستی برگزار کردند».

به گفته منابع معارض، پس از برگزاری نشست نخست، یک نشست «فراگیر دیگر برگزار شد که علاوه بر افراد قبلی، برخی از شیوخ و افراد سرشناس عشایر این منطقه در آن حضور داشتند».

روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- امروز شنبه این نشست را در راستای «تلاش آمریکا برای تقویت سیاست‌های خود در منطقه شرق فرات واقع در شمال شرق و شرق سوریه» دانست تا بتواند وضعیت این منطقه را به سود خود سامان دهد.

منابع محلی به این روزنامه گفتند که شرکت‌کنندگان عرب حاضر در این نشست، به طرح مشکلات بین عشایر قبیله «البقاره» با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و همچنین مشکلات ساکنان مناطق «الحسکه، الشدادی، مرقده و الصور» با عناصر کُرد پرداختند.

این افراد تأکید کردند که شبه‌نظامیان کُرد تحت الحمایه آمریکا باید با ساکنان عرب و عشایر عربی با احترام برخورد کنند و فرماندهان کُرد نیز باید با تخلفات عناصر تحت امر خود از جمله عملیات‌های سرقت مقابله کنند.

منابع مذکور تصریح کردند که شبه‌نظامیان کُرد «در میان عشایر، فتنه‌افروزی و شایعه‌پراکنی می‌کنند و این مسئله گاهی به درگیری داخلی و درون خانوادگی عشایری بین برخی از ساکنان منطقه منجر می‌شود».

«عبدالحمید المحمدی» از فعالان بومی منطقه شرق سوریه به العربی الجدید گفت که هف از این نشست‌ها، روتوش کردن وجهه و عمل شبه‌نظامیان کُرد و تحمیل حاکمیت آنان بر منطقه شرقی است؛ هر چند که مردم [این منطقه] مخالف [حضور] آنان باشند».

الحمیدی با اشاره  به تظاهرات‌های گسترده ساکنان شرق سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد، تصریح کرد که «احتمالا وزیر سعودی مبالغ مالی به برخی از نمایندگان عشایر داده تا آنان را قانع به همکاری با شبه‌نظامیان کُرد و حمایت از نفود آن در این منطقه کند».

این نشست در حالی برگزار شد که آمریکا و عربستان سعودی چندی پیش نیز گروه معارض «التیار العربی المستقل» (جریان عربی مستقل) را در شرق سوریه تشکیل دادند.

این جریان از چند ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرد و دارای اهداف و برنامه‌هایی است که برخی از آن علنی و برخی نامعلوم است. البته یکی از مهم‌ترین اهداف این جریان، «اعطای مشروعیت» تسلط شبه‌نظامیان کُرد بر منطقه شرق سوریه است.

انتهای پیام/ص

منبع:
شنبه 25 خرداد 1398 ساعت 14:44
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین