خبر

نرخ دلار تکان نخورد

شاخص بازار ارز در چهارمین روز هفته شاهد سکون قیمتی بود، اتفاقی که پس از 5 روز برای دلار افتاد. دلار روز گذشته روی همان قیمت 3440 تومان ماند، ثباتی که به گفته فعالان بازار بیشتر مربوط به کاهش هیجانات و حذف بخشی از تقاضای روز دوشنبه بود. اما سه‌شنبه روز ادامه افزایش بهای سکه بهار آزادی بود. در پنجمین روز اسفندماه، بهای سکه با 5 هزار تومان رشد تا قیمت 987 هزار تومان بالا رفت. سکه که روز دوشنبه تحت تاثیر رشد دلار به کانال 980 هزارتومان وارد شده بود، در روز سه‌شنبه از افزایش جزئی طلای جهانی تبعیت کرد تا بهای این کالای گرانبها برای دومین روز متوالی افزایش یابد. همچنین روز سه‌شنبه نرخ رسمی دلار با 41 ریال افزایش به 2771 تومان رسید.

روز کم‌نوسان دلار
روز سه‌شنبه فضای بازار ارز آرام‌تر از روز دوشنبه بود و دلار یکی از روزهای کم‌نوسان خود را پشت‌سر گذاشت. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با رقم 3435 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز پیشین داشت. در ادامه روز و تا ساعت 3 بعدازظهر بهای این ارز 5 تومان افزایش یافت و به نرخ 3440 تومان رسید تا دلار نسبت به روز دوشنبه نوسانی را تجربه نکرده باشد. سکون قیمتی روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که دلار روز دوشنبه یکی از روزهای پرنوسان خود را پشت‌سر گذاشته بود. برخی از فعالان آرامش روز گذشته را به عرضه و فروش ارز بازیگران بازارساز رسمی در ساعات پایانی روز دوشنبه مربوط می‌دانند. به گفته آنها عرضه این بازیگران و جلوگیری از ادامه افزایش دلار در ساعات پایانی روز دوشنبه، موجب شد معامله‌گران در ابتدای بازار روز سه‌شنبه با احتیاط بیشتری به انجام معامله بپردازند. به گفته گروهی دیگر از فعالان بازار، روز سه‌شنبه عرضه درهم در بازار دبی بیشتر از روز پیشین بود و این عامل انگیزه خرید دلار معامله‌گران غیررسمی را کاهش داد.
البته به این عوامل، افزایش جزئی قیمت اونس را باید اضافه کرد. روز دوشنبه بهای اونس در بازارهای جهانی تا زیر 1200 دلار پایین آمد، امری که منجر به رشد تقاضای سکه‌بازان برای خرید دلار شد تا از ریزش سکه در نتیجه سقوط اونس جلوگیری کنند. اما بهای اونس در روز سه‌شنبه تا حدی تغییر جهت داد و به این ترتیب تقاضایی از سوی سکه‌بازان در روز سه‌شنبه به وجود نیامد. به این ترتیب، دو سمت تقاضایی (تقاضای هیجانی و تقاضای معامله‌گران سکه) که روز دوشنبه قیمت دلار را تحریک کرده بودند، نقشی در بازار روز سه‌شنبه نداشتند. این امر موجب شد تغیرات قیمتی دلار در روز سه‌شنبه کاهش یابد و بهای دلار نسبت به روز پیشین نوسانی را تجربه نکند. معامله‌گران در انتظار آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در هفته آینده نیز هستند.

افزایش حباب سکه
در چهارمین روز هفته قیمت سکه تحت تاثیر رشد اونس قرار گرفت. روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی به بهای 987 هزار تومان معامله شد که افزایشی 5 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. در پنجمین روز اسفندماه، قیمت هر اونس طلا در ساعات ابتدایی بازار تا بالای 1200 دلار هم رفت و به تبع آن سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت. این در حالی است که روز دوشنبه، سکه واکنشی به سقوط اونس نشان نداده بود و همسو با افزایش دلار در بازار داخلی یک کانال افزایش قیمتی را تجربه کرد. واکنش افزایشی سه‌شنبه در حالی صورت گرفت که حباب سکه از چهارشنبه گذشته مثبت شده و قیمت بازاری سکه از ارزش ذاتی این کالای گرانبها فاصله گرفته است. روز سه‌شنبه ارزش ذاتی سکه 978 هزار تومان بود و اختلافی 9 هزار تومانی با قیمت بازار داشت.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 6 اسفند 1393 ساعت 10:22
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین