خبر

بهمنی: کوپنی شدن کالاها مُسکن موقتی است

پول‌نیوز - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کوپنی کردن کالاها را به معنای بازگشت به چند سال قبل دانست و گفت: اگر امکانات محدود و نیاز به امکانات بیشتر باشد باید تخصیص صورت گیرد که یک راه آن کوپن است. البته که این راه کوتاه بوده و باید فوراً به سمت افزایش تولید داخل حرکت کنیم.

بهمنی: کوپنی شدن کالاها مُسکن موقتی است

محمود بهمنی با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس جمهور در خصوص اعلام نظر کارشناسان درباره‌ انتخاب بین دو راهکار کوپنی و قیمت آزاد در شرایط فعلی گفت: آزاد شدن قیمت کالا عده‌ای را شدید در مضیقه قرار می‌دهد و از آن طرف کوپنی شدن باعث می‌شود که نیازمندان کالا در اختیار داشته باشند ولی به طور کلی هیچ کدام از این دو راه مشکلات را حل نمی‌کند.

وی توضیح داد: مهمترین راه برای حل مشکلات، افزایش تولید است. باید به واحدهای تولیدی جهت افزایش تولید کمک کنیم برای این کار احتیاج به تأمین مواد اولیه است ناچاریم به آنها نقدینگی بدهیم. ظرفیت تولید را بالا برده و عرضه کالا افزایش یابد. بعد از آن می‌توان به سمت آزاد شدن قیمت کالا حرکت کرد.

بهمنی افزود: با توجه به کمبودهای فعلی در کالاها و کاهش ارزش پولی اگر بخواهیم قیمت کالاها را آزاد کنیم نگرانی‌ها را افزایش می‌دهیم. این نگرانی‌ها بیشتر معطوف به تولید کنندگان است که می‌ترسند با این وضعیت کالاهایشان را به فروش برسانند و بعد برای تولید مجدداً با کمبود نقدینگی مواجه شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع بندی گفت: کوپنی شدن کالاها در شرایط فعلی ایرادهای خاص خود را دارد و به معنای بازگشت به چند سال قبل است البته که اگر امکانات فعلی محدود بوده و نیاز بیشتر از امکانات باشد باید دولت تخصیص‌هایی را صورت دهد که یک راه آن کوپنی کردن کالاهاست. این راه مقطعی بوده است و باید سریعاً به سمت افزایش ظرفیت تولید برویم. نتیجه آن ایجاد اشتغال و کاهش قیمت‌ها است.

وی در پایان گفت: اگر در شرایط فعلی قیمت کالاها آزاد شود عده‌ی زیادی نمی‌توانند کالا داشته باشند و تنها پولدارها می‌توانند به راحتی اقلام مورد نیازشان را خریداری کنند. لذا می‌توان مشکل را به صورت مقطعی با کوپنی کردن کالاها آن هم با هدف رساندن کالاها به دست اقشار ضعیف حل کرد این مسکن موقتی است ولی به طور کلی برگشت به سیستم کوپنی جواب نمی‌دهد باید فشار بر روی تولید باشد.
منبع:
دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 ساعت 08:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین