خبر

وقتی دلار از سکه حمایت می کند

در دومین روز هفته دلار با افزایش 10 تومانی به قیمت 3425 تومان رسید، افزایشی که در کنار رشد تقاضا در بازار سکه به بالا رفتن قیمت‌ها در این بازار کمک کرد. روز گذشته سکه بهار آزادی با 3 هزار تومان افزایش به قیمت 979 هزار تومان رسید. به گفته فعالان فضای بازار ارز روز یکشنبه تحت‌تاثیر عوامل روانی و بنیادی قرار داشت. فضای بازار در دو روز ابتدایی هفته تحت‌تاثیر آغاز مذاکرات هسته‌ای قرار گرفت و اکثر بازیگران غیررسمی معاملات خود را به پایان این مذاکرات موکول کرده‌اند، امری که به کاهش حجم خرید و فروش این گروه منجر شده است، اما در سمت عوامل بنیادی بازار، تقاضا برای ارز مسافرتی تا حدی افزایش یافته و این عامل رشد جزئی دلار را رقم زده است.

ادامه کاهش دامنه نوسانات
در دومین روز هفته فضای بازار آرام بود و شاخص بازار ارز تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکرد. دلار روز یکشنبه معاملات خود را با قیمت 3420 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز شنبه داشت. پس از این افزایش، بازیگران بازارساز رسمی وارد بازار شدند و با فروش ارز خود زمینه کاهش قیمت تا نرخ 3415 تومان را فراهم کردند. هر چند که ادامه تقاضا برای ارز مسافرتی موجب شد که قیمت دلار تا ساعت 3 بعدازظهر بار دیگر به قیمت 3420 تومان برسد. قیمت دلار تا ساعت 17 با 5 تومان افزایش دیگر تا 3425 تومان بالا رفت. این نوسان در ادامه روند کم‌نوسان دلار اتفاق افتاد. بهای دلار از سه‌شنبه هفته گذشته در بازه قیمتی 3415 تومان تا 3420 تومان قرار گرفته و در این محدوده زمانی تنها به تغییرات 5 تومانی اکتفا کرده بود.
فعالان بازار عامل اصلی کاهش دامنه نوسانات در دو روز ابتدایی هفته را ناشی از آغاز مذاکرت هسته‌ای می‌دانند. به گفته آنها شروع مذاکرات موجب شده که اکثر بازیگران بزرگ بازار معاملات خود را به آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای موکول کنند. مذاکرات ایران و آمریکا از روز جمعه در ژنو و در سطح معاونان وزیر امور خارجه آغاز شد. اعلام حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و دیدار با وزیر انرژی آمریکا گمانه‌زنی‌های بسیاری را به همراه داشت. منابع داخلی و خارجی حضور رئیس سازمان انرژی اتمی را نشانه بحث‌های جدی فنی در مذاکرات عنوان کردند. کاهش تقاضای معامله‌گران بزرگ در حالی صورت می‌گیرد که در سمت دیگر، تقاضا برای ارز مسافرتی در دو روز ابتدایی هفته تا حدی افزایش یافته و در روز یکشنبه این رشد تقاضا، افزایش جزئی دلار را رقم زد.

اولین افزایش در اسفندماه
در دومین روز هفته قیمت سکه برای اولین بار در هفته رشد را تجربه کرد. روز یکشنبه هرسکه بهار آزادی به بهای 979 هزار تومان معامله شد که افزایشی 3 هزار تومانی نسبت به روزشنبه داشت. افزایش روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که بهای اونس به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد افزایش روز یکشنبه بیشتر ناشی از رشد جزئی دلار بوده باشد. البته به گفته برخی از فروشندگان تقاضا برای سکه نیز در روز گذشته بالا بود. به گفته فعالان بازار سکه تقاضا برای این کالای گرانبها در ماه پایانی سال بالا می‌رود و به‌تبع آن قیمت‌های بازار سکه و جواهر تحت‌تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 4 اسفند 1393 ساعت 09:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین