خبر

جمعه سیاه طلا و نقره

بالاترین قیمت طلا در تاریخ این فلز، به 22 آگوست 2011 که معادل 1908 دلار و82 سنت معامله شده است برمی‌گردد. این رقم نشان می‌دهد که طی این سال‌ها طلا در حدود 36 درصد کاهش قیمت داشته است. نقره نیز در بالاترین قیمت درسطح 39 دلار و 92 سنت در سال 2011 قرار داشته که نسبت به قیمت روز گذشته‌اش در حدود 55 درصد افت قیمت از آن تاریخ داشته است انتشار آمار فدرال رزرو در روز پنج‌شنبه باعث شد تا تیتر اقتصادی بسیاری از خبرگزاری‌های دنیا به سمت فلزات گرانبها کشیده شود و تاثیر‌گذاری آن فراتر از انتظار همگان صورت پذیرد. دلار ایالات متحده که در چند هفته گذشته آرام گرفته بود بار دیگر با قدرت‌نمایی توانست به بالاترین ارزش در برابر ین ژاپن طی 6 سال گذشته برسد. درپی این اتفاق 30‌دلار کاهش یک روزه در بازار جهانی طلا باعث شد تا بار دیگر قیمت این فلز زرد به ارزش ژوئن 2010 یعنی بیش از 4سال گذشته خود برگردد، نقره نیز با 3درصد کاهش به 16دلار در هر اونس رسید. قیمتی که از فوریه 2010 برای این فلز بی‌سابقه بود.

فدرال رزرو امریکا در پایان نشست دو روزه خود تصمیم گرفت تا اجرای محرک پولی را به طور کامل متوقف کند و نرخ بهره را در سطح کنونی بدون تغییر حفظ کند. بانک مرکزی امریکا ضمن اشاره به بهبود اوضاع بازار کار و اشتغال و با توجه به آمار تصمیم به این عمل گرفت.

براساس این گزارش فروش اوراق قرضه که آخرین روز فعالیت آن 31 اکتبر در نظر گرفته شده بود با تمدید مجدد همراه نشد و تا اواسط 2015 به تعویق افتاد. کارگزاران بازار و سرمایه‌گذاران بین‌الملل با تصور زودتر آغاز شدن این موعد در ماه‌های آتی، از شروع هفته گذشته حرکتی محتاطانه را آغاز کردند که طی آن در طول این مدت طلا با نوسان‌های کوچکی همراه بود.

همچنین از سوی دیگر، صبح روز پنج‌شنبه وزارت بازرگانی امریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم امسال در حدود 3.5درصد رشد داشته که این افزایش بیشتر از انتظار اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران بوده است. به گزارش «تعادل» به نقل از کیتکو، یکی از عوامل دیگر که باعث افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای مختلف در جهان شده است تضعیف یورو و گزارش‌های بدبینانه بانک مرکزی اروپا بوده است. طبق این آمار ضریب اطمینان مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا از 11.4 در ماه سپتامبر به 11.1 در ماه اکتبر رسیده است. ارایه این گزارش نتوانست انتظارات بازار را برطرف کند و اقتصاد اروپا را به عنوان سومین اقتصاد مهم جهان تحت تاثیر شرایط منفی قرار داد. بر اساس این گزارش، قیمت طلا طی سال‌های 2008 تا 2011 میلادی با رشد 70 درصدی روبه‌رو شده که علت اصلی آن اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بوده که این افزایش از سال گذشته در حدود 28درصد کاهش داشته است. جک لیو وزیر دارایی امریکا نیز هشدار داده که با توجه به کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو و چین خطر افت شدید رشد اقتصادی امریکا نیز وجود دارد.

تغییرات به روایت ارقام

اما تغییرات کلی در بازار‌های جهانی به شرح زیراست: دلار در برابر ین ژاپن به بالاترین ارزش طی 6 سا ل گذشته رسید و باعث شد که شاخص سهام در ژاپن با رشد 5درصدی همراه شود، طبق گزارش بلومبرگ بانک مرکزی ژاپن نیز موافقت کرد در روزهای آتی خرید اوراق قرضه خود را از 30تریلیون ین به 80 تریلیون ین یعنی معادل 721 میلیارد دلار برساند.

همچنین، دلار در برابر ین هم به بالاترین ارزش طی چهار هفته گذشته بازگشت و نرخ برابری آن به 1.25 رسید.

قیمت هر اونس طلا پس از اعلام تصمیم فدرال رزرو امریکا با 0.8درصد کاهش روبه‌رو شد و به کمتر از 1215 دلار رسید، این روند کاهش در ادامه روز همچنان ادامه داشت تا طلا در پایین‌ترین قیمت به 1167دلار رسید و بار دیگر در ساعات آغازین روز جمعه بر قیمت 1173 دلار آرام گرفت.

روند قیمتی این فلز در روزهای گذشته باعث شد تا بار دیگر طلا در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی خود در 7هفته اخیر قرار بگیرد.

روزهای آینده از نگاه کیتکو

تحلیلگران تکنیکال در آخرین اظهارنظرهای خود مبنی بر روند قیمتی طلا در ماه سپتامبر بیان داشته‌اند که بازار همچنان در کوتاه‌مدت روند رو به افت خود را ادامه می‌دهد. آنها همچنین بیان داشته‌اند که هم‌اکنون سطح حمایتی قیمت جهانی طلا روی 1183 دلار قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش تحلیلگران همچنین افزوده‌اند: با ادامه روند کنونی تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای جهانی قیمت طلا در سه ماه کنونی نوسان کمی در این بازه خواهد داشت ولی در سال 2015 میلادی با کاهش بیشتر قیمت این فلز زرد روبه‌رو خواهیم شد.

بر اساس آمار بالاترین قیمت طلا در تاریخ این فلز، به 22 آگوست 2011 که معادل 1908 دلار و 82 سنت معامله شده است برمی‌گردد. این رقم نشان می‌دهد که طی این سال‌ها طلا در حدود 36 درصد کاهش قیمت داشته است. تحلیلگران بزرگ‌ترین عامل بر این کاهش قیمت را افزایش ارزش دلار امریکا در برابر سبد ارزهای مختلف دنیا و از سوی دیگر افزایش شاخص سهام‌های امریکایی و اروپایی می‌دانند.

اما در بازار نقره برای ماه دسامبر شرایط متفاوت‌تر از بازار طلا است، پیش‌بینی‌ها در رابطه با این بازار روند صعودی را در نظر گرفته است و تحلیلگران افزایش قیمت تا 17 دلار و 40 سنت را نیز در نظر گرفته‌اند.

اما نقره نیز تا بهنگام در بالاترین قیمت درسطح 39 دلار و 92 سنت در سال 2011 قرار داشته که نسبت به قیمت روز گذشته‌اش در حدود 55 درصد افت قیمت از آن تاریخ داشته است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 10 آبان 1393 ساعت 09:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین