خبر

آیا طلا سیر کاهشی را حفظ خواهد کرد؟

بعد از دو هفته ی افزایشی و تعدیل چشم انداز کاهشی طلا، طلا در پی رشد شاخص سهام و افزایش ارزش دلار قدرت جذابیتش کاهش یافت. در هفته گذشته افزایش دلار، تضعیف یورو، روند منفی ارزش طلای سیاه، عملکرد خوب بازارهای سهام و انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا فشار را بر روی بازار طلا حفظ کرد که در نهایت با بسته شدن اونس بر 1232 دلار، هفته ای کاهشی رقم خورد. براساس این گزارش، طلای جهانی در شرایطی روز نخست کاری را آغاز کرد که در ابتدا تحت تأثیر افزایش نسبی شاخص سهام و رشد ارزش دلار با کاهش روبرو شد اما عامل نگرانی های اقتصادی سرمایه گذاران قوی تر عمل کرد و بهای اونس وارد محدوده ی 1240 دلاری شد. آمار بد از اقتصاد اروپا سبب افت بازارهای سهام در اروپا علی رغم رشد آن در بازارهای آسیا و آمریکا شد که این امر خرید طلا را به عنوان سرمایه ای امن افزایش داد.

بازار طلای تهران که روز شنبه را تحت تأثیر کاهش دلار و افت نسبی اونس با کاهش آغاز کرده بود، در روز دوشنبه همزمان با افزایش نسبی اونس جهانی شاهد کاهش بهای دلار بود که 1500 تومان از هر مثقال کاست.

این گزارش حاکیست، رشد طلا در روز سه شنبه نیز ادامه یافت که یکی از دلایل آن آمار نسبتاٌ ضعیف از رشد اقتصادی چین در سه ماه سوم امسال بود که به پایین ترین حد از سال 2009 رسید. جریان سرمایه به سوی بازار طلا سبب شد تا در مقطعی اونس بهای 1255 دلار را که بالاترین سطح در 6 هفته گذشته بود لمس کند.

کند شدن رشد چین به عنوان بزرگترین وارد کننده کالاهای خام در جهان نگرانی ها را درباره وضعیت اقتصادی جهان افزایش داد که این امر اثر مستقیم بر بازار طلا داشت. البته نمی توان از تحولات سیاسی نیز همچون تحریم روسیه و افزایش ذخایر طلای این کشور و ناآرامی های سوریه و عراق چشم پوشی کرد.

در روز سه شنبه بازار تهران همزمان شاهد افزایش نسبی بهای دلار و نرخ اونس جهانی بود که روند این دو متغییر رشد اندک هر مثقال طلای 17 عیار را به همراه داشت.

این گزارش می افزاید، در روز چهارشنبه افت طلا عمدتاٌ ناشی از کاهش یورو در پی تقویت احتمال تشدید سیاستهای انبساطی از سوی بانک مرکزی اروپا بود. افزایش ارزش دلار در این روز از میزان تقاضای طلا کاست اما تداوم نگرانی ها در خصوص وضعیت اقتصاد جهان اونس را بر بالای مرز 1240 دلار تثبیت کرد.

عملکرد خوب بازارهای سهام آمریکا در روز پنج شنبه فشار را بر روی طلا افزایش داد تا جائیکه طلا افت قابل ملاحظه ای را متحمل شد و تا سطح 1232 دلار پایین آمد.

بازار طلای تهران روزهای پایانی هفته را با کاهش نسبی سپری کرد که با قرار گرفتن بهای هر مثقال بر 415 هزار تومان، 1400 تومان نسبت به روز شنبه کسر داشت.

رشد قیمت طلا که در پی نگرانی ها درباره اقتصاد جهان صورت گرفته سبب شد تا تحلیلهای به شدت کاهشی تاحدی اصلاح شود و حتی برخی پیش بینی های کوتاه مدت افزایشی شوند و این در حالی است که پیش بینی های بلند مدت همچنان کاهشی هستند و تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند قیمت طلا در سال 2015 میلادی برای سومین سال متوالی با کاهش روبرو خواهد شد.

گفتنی است، اظهار نظر قطعی در خصوص روند آتی بازار طلا امکان پذیر نیست و قیمت طلا تحت تأثیرمتغییرهای متفاوت همچون تغییرات تقاضای فیزیکی، وضعیت بازارهای سهام و سیاستهای پولی اقتصادهای بزرگ جهان تغییر جهت می دهد، اما در حال حاضر طرفداران کاهش قیمت در اکثریت هستند.

نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 4 آبان 1393 ساعت 09:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین