خبر

تسویه‌بدهی‌ دولت با تسعیر ارز تصویب‌ نشد

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با اعلام اینکه پرداخت بدهی دولت با تسعیر ارز در لایحه خروج از رکود در کمیسیون‌های مجلس تصویب نشد گفت: ماده ۳۰ این لایحه هم که مربوط به تثبیت ۵ساله واریز ۲۰درصد درآمد نفت به صندوق توسعه ملی است، حذف شد. حمید رضا فولادگر از اتمام بررسی لایحه خروج از رکود در کمیسیون‌های تخصصی مجلس خبر داد و اظهار داشت: هفته آینده رای گیری نمایندگان در خصوص این لایحه انجام خواهد شد البته بعد از آن باید 2 طرح الحاقی که پیشنهاد نمایندگان است نیز مورد بررسی قرار گیرد. وی با بیان این که در روند بررسی این لایحه از نظرات تمام بخش های اقتصادی کشور استفاده کردیم، افزود: به عنوان نمونه در لایحه پیشنهادی دولت بخش‌های معدن و کشاورزی از توجه ویژه‌ای برخوردار نبود که در لوایح الحاقی نظرات مختلفی مطرح و در نهایت مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

فولادگر در این گفت‌و‌گو از حذف ماده 30 لایحه خروج از رکود دولت خبر داد و گفت: نمایندگان با بررسی کامل این بند رأی بر حذف آن دادند.

در ماده 30 لایحه خروج از رکود دولت که تقدیم مجلس شده آمده بود:"به منظور خارج ساختن کشور از رکود و ایجاد رونق تولید و توسعه اشتغال و افزایش سرمایه بانکها، از ابتدای سال 1393 به مدت پنج سال سهم سالانه صندوق توسعه ملی از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی بیست درصد (20 %) تعیین میگردد."

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی اضافه کرد: البته نمایندگان مجلس در ادامه بررسی ماده 24 و 25 لایحه خروج از رکود که مربوط به تسعیر نرخ ارز بود هم تصمیماتی گرفته‌اند، تصریح کرد: نمایندگان با بررسی این بند از لایحه در نهایت تصمیم گرفتند آن بخش از این ماده که مربوط به پرداخت بدهی بانک مرکزی به بخش های مختلف است را با شرایطی تصویب کنند اما آن بخش از ماده که مرتبط به پرداخت بدهی دولت از طریق تسعیر نرخ ارز است را مورد تصویب قرار ندهند.

در ماده24 لایحه خروج از رکود دولت آمده است: "به منظور اصلاح صورتهای مالی بانکها و تنظیم روابط مالی آنها با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شرایط لازم برای افزایش توان تأمین مالی واحدهای تولید به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی­های خارجی پس از تأمین تفاوت ریالی تعهدات ارزی قطعی با نرخ مرجع، ناشی از واردات کالاها و خدمات تا پایان سال 1391 باقیمانده را حداکثر به میزان چهارصد هزار میلیارد (000ر000ر000ر000ر400) ریال به مصرف تسویه مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از دولت و بانکهای دولتی و مطالبات بانکها از دولت که تا پایان سال 1392 ایجاد شده­اند، برساند. نحوه تخصیص و تسویه مطالبات مذکور توسط کارگروهی مرکب از رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزیر اموراقتصادی و دارایی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تعیین خواهد شد".

همچنین مطابق ماده 25 این لایحه : "به منظور پرداخت بدهی­های دولت و شرکت­های دولتی به اشخاص حقوقی تا پایان سال 1392، به دولت اجازه داده می شود تا مبلغ دویست هزار میلیارد (000ر000ر000ر000ر200) ریال طی مدت سه سال از طریق انتشار اوراق صکوک اجاره اقدام کند. آیین نامه اجرایی این ماده در مورد نحوه انتشار و بازپرداخت سود و تضمین آن حسب مورد توسط دولت و شرکتهای دولتی ذی­ربط ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران می رسد".

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 01:16
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین