خبر

خریداران سکه در 2014 چقدر سود کردند؟

در شرایطی که درروزهای نخست سال 93 قیمت طلای جهانی به کمتر از 1200 دلار رسیده بود طی دو هفته گذشته در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی جهانی صعود کرد و به حدود 1250 دلار در هر اونس رسید. طلا اوایل ماه تحت تاثیر قوی شدن احیای اقتصادی و دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا به پایین‌ترین قیمت در سال جاری میلادی نزول کرده بود اما پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد کندی اقتصاد جهانی ممکن است زمان افزایش نرخ‌های بهره را به تاخیر بیاندازد، بهبود یافت و در مسیر صعود قرار گرفت. اما ادامه دار بودن روند افزایشی قیمت طلا موجب شده تا در روزهای اخیر تحلیل گران بازار جهانی طلا نسبت به آینده بازار طلا امیدوار تر از گذشته اظهار نظر کنند و بر همین اساس تحلیل تکنیکال فیبوناچی حاکی از آن است که گرچه احتمال افت قیمت طلا به کمتر از 1229 دلار در هر اونس وجود دارد ولی این فلز زرد دستیابی به قیمت 1263 دلاری را نیز هدف قرار داده و احتمال دستیابی به این هدف قیمتی وجود دارد.

بر اساس این تحلیل قیمت طلا که 6 اکتبر به کمتر از 1183 دلار رسیده بود در روزهای اخیر تحت تاثیر کاهش مجدد ارزش دلار و نگرانی های بین المللی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان به خصوص آمریکا و منطقه یورو با افزایش نسبی روبرو شده است. اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1248 دلاری را در کوتاه مدت بشکند این احتمال وجود دارد که به زودی به بیش از 1263 دلار نیز برسد. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1229 دلار خواهد بود و اگر این سطح نیز شکسته شود قیمت طلا به زودی با افت بیشتری روبرو خواهد شد.

همچنین در تحلیل تکنیکال فیبوناچی آمده است انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا، منطقه یورو و چین در روزهای آینده بیشترین تاثیر را بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت.

همچنین بیشتر کارشناسانی که در نظرسنجی هفتگی کیتکو درباره آینده قیمت طلا شرکت کرده اند به افزایش قیمت طلا رای داده اند و معتقدند که انتظارات نسبت به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا تغییر کرده است. کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی طی هفته ای که گذشت موجب کاهش گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره شده است.

بر اساس اظهارنظر کارشناسان بازار جهانی طلا برگزاری همه پرسی سوییس در خصوص افزایش ذخایر طلا نیز تاثیر زیادی بر افزایش احتمالی قیمت طلا در روزهای آینده خواهد داشت.

اما در حالی این روزها کارشناسان به افزایش قیمت طلا امیدوار شده اند که طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 با اقدام بانک مرکزی آمریکا در اجرای تدابیر محرک مالی که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی بود، 70 درصد جهش یافت اما سال گذشته با اعلام آغاز تعدیل این تدابیر، 28 درصد سقوط کرده است.

همچنین قیمت طلا از 1204 دلار در هر اونس اولین روز سال جاری میلادی به 1239 دلار رسیده که این موضوع نشاندهنده افزایش 35 دلاری قیمت طلا در 9 ماه گذشته است.

همچنین در بازار داخلی نیز قیمت سکه تمام بهار آزادی تحت تاثیر افزایش آرام قیمت طلای جهانی افزایش یافته و از 870 هزار تومان در نخستین روز سال جاری میلادی به 938 هزار تومان رسیده است که این موضوع نشاندهنده افزایش 68 هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی در سال جاری میلادی است.

بر همین اساس اگر فردی در نخستین روز سال جاری میلادی تعداد 10 سکه را به قیمت 8 میلیون و 700 هزار تومان خریداری کرده بود دارایی وی با افزایش 680 هزار تومانی به 9 میلیون و 380 هزار تومان رسیده بود.

اما رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره آینده بازار طلا در داخل کشور گفته است بعید به نظر می‌رسد بازار دوباره به سمتی برود که مردم روی طلا سرمایه گذاری‌های بزرگی کنند، به این دلیل که در دو سال گذشته سود خاصی نصیب مردم نشده است.

محمد کشتی آرای تاکید کرده است بازار طلای ایران کاری با موقتی یا دائمی بودن نوسان قیمت جهانی طلا ندارد، مسئله مهم این است که بازار ما تابع بازار جهانی است و در مورد قیمت‌ها تصمیم گیرنده نیست. حتی گاهی پیش آمده در طول یک روز تا ده بار قیمت جهانی طلا نوسان داشته و تغییر کرده است.

به گفته کشتی آرای در ماه محرم تقاضا و داد و ستد طلا کاهش پیدا می‌کند، اما نزدیک شدن به این ماه تاثیری روی کاهش قیمت‌ها نخواهد گذاشت.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 27 مهر 1393 ساعت 10:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین